Friday, December 27, 2013

Entry Syok-syok...sambil boleh Sharing Info

Tetiba ari ni semangat lebey untuk update pasal benda-benda ni....
Sebenarnya malas nk buat keje kat opis ni....ingat macam nak cuti je.....

Kesahnya....ada jugak la orang duk tanya-tanya....
"Macam mana buat tudung akak tegak je...statik jer..."
"Tudung akak blh muncung macam tu ek....bukan bawal lembik ker...."

Sebenarnya aku telah menggunakan spray ni sejak tahun 2005 lagi yang telah diperkenalkan oleh seorang kawan Ainul Farahana.....sebab memang aku ada masalah nk pakai tudung bawal masa bawal mula-mula keluar dulu.....elok plak bawak 1 bagai....memang terkelepek punya.....
So terima kasih banyak2 kepada farah yang share benda ni ngan aku...sejak itu pasti aku bawak ke mana saja sekiranya memerlukan......walaupun payah nak bawak tong ni, tp aku bawak jgk =)

Sila abaikan model tu.....just tengok tang mungcung tudung tu jer.....Perisian ini ada juga yang berwarna biru....tp yang tu biasa2 punya...yang ni memang power.....cara menggunakannya :

1. Iron tudung mcm biasa sampai hilang segala kedut.
2. Pastu bukak 4 segi (mcm dalam rajah). Spraykan di antara tapak / bekas pin tudung tu. Di kawasan ber line hitam. Kuantiti semburan, agak-agak je la.....

3. Lepas disembur, ironkan di kawasan yang telah disembur tadi. Kekadang mungkin ia akan mengeluarkan serbuk putih2....itu biasa...cuma tiup / or kibas2 kan dgn tangan jer....
4. Iron sampai kawasan spray kering.
5. Boleh ambik tudung dan bentukkan di kepada.
6. Mungkin akan ada rasa kembang sket....blh kelepekkan ke kepala utk beberapa saat untuk dibentukkan.

Pengguna jangan risau, bila di basuh...semuanya akan hilang dan keadaan tudung akan menjadi seperti biasa....Spray ini juga boleh digunakan di pakaian uniform yang mana nk baji tajam kat area lengan baju or seluar.....

Dimana boleh beli????
Kat mana-mana hypermarket rasanya tak de masalah....
Sebab aku selalu beli kat TF... Tesco....Mydin....yang mana sempat. cuma harga je berbeza....
Kalau x silap harganya RM11.50. Ketahanan bergantung kepada kekerapan menggunanakannya dan juga banyak spray yang dibuat.....
Hilangkan dilema anda bersama easy on....huhuhuhu

Next....
sekarang keseraman melanda diri......
Dah terjawab kan....ni plak kesahnya aku gi meeting last week.....3 hari 2 malam kat Manjung.....Biasalah bila meeting makan 6 kali sehari....siap ada BBQ....bila boring, stress meeting sumbat segala makanan.....
Mana x naik berat, bukan banyak bergerak pun....duduk je, makan banyak....memang naik la berat aku kan!!!!
Direct lepas tu bercuti sempena Annivesarry plak...so time2 anivesarry ni mana boleh diet2 rugi la....
Risikonya, bila balik timbang 54kg.....woooo wooo woooo....sudah naik hampir 3 kelo!!!
Yang ni memang kene ambik perhatian.....
Bermula dengan itu, aku terpaksa berkeras dengan tubuh badan ni utk diet dengan betul...
Diet tak bererti tidak makan...cuma pemakanan tu kene kontrol dan ada jenis makanan yang boleh di makan....
sehingga hari aku update blog ni, dah 3 hari aku x ambil nasi.....banyak orang kata orang melayu ni x boleh dipisahkan dengan nasi....x kenyang la....
Namun salah strategi yang paling berkesan untuk menurunkan berat badan dengan cara aku yang malas nak bersenam adalah tidak mengambil nasi.....
Aku tak tahu berapa lama aku dapat bertahan.....sebelum ni aku ambil nasi sekali sehari je (time lunch je) but skrg time lunch aku hanya ambik roti2 or conflakes....kuikuikui.....
Jom kita semak menu aku
Pagi - Makan macam biasa....mee goreng ker...laksa ker....sup2 ker....
Dalam kul 11 pagi aku akan sebat Fiber Cosway ni......agar perut rasa sedikit kenyang.....perasa oren....
So Tengahari - boleh ambik roti je buh la mentega ngan sedikit jem or kaya....
Minum ESP Shaklee (Aku adalah ahli hokey...nak ID tak???? ) =)
Kelebihan ESP ni akan aku update kemdian key.....
Petang (hi-tea) - beli la goreng pisang ke...or buat white coffee....cicah biskut cracker.....
Dinner - Area jam 7-8 mlm.....makan digalakkan 2-3 jam sebelum tido...agar makanan dapat dihadamkan sebelum tido dan dibakar sebagai tenaga. Kalau dah tido tenaga x diguna, simpan jadi lemak.... =)
Makan la...kuey toew tom yam ke....satay ker....semalam siap mkn beef steak hahahah....

So nak tengok adalah berat aku mampu untuk turun kepada 50kg.....
Mungkin korang tertanya, nape aki ambik fiber....???
Sebenarnya aku ni bukan doktor pun tapi pengalaman lalu banyak info yg aku dapat...
Tubuh badan memerlukan fiber untuk proses penghadaman dan juga cucian usus bagi pembuangan toksin, lemak dalam badan. itu secara semula jadi la.....Fiber ada dalam sayur-sayuran, buah-buahan....namun mungkin terkadang kita akan terlepas utk mengambil fiber dlm kuantiti yg disyorkan dalam setiap hidangan. So bagi memudahkan, aku beli fiber berbentuk serbuk dan hanya perlu dibancuh dengan air...Ada banyak brand dan jual di farmasi dan guardian. Boleh cari. Tapi aku pilih Fiber dari Cosway sebab harganya mampu milik Hanya RM 14.90 sementara promosi...tahan hampir sebulan hanya satu sudu (sudu disediakan) untuk sehari....perasa oren....fiber/ serat ini akan mengembang....so bancuh2 blh minum terus...klu simpan lama sket akan jadi pekat....blh je minum jgk.....
Selain tu banyak orang kata makan Oat...betul tu...tapi x ramai yang suka makan oat.....terutamanya yang melekit leki tu....berlendir......aku pun xleh terima....klu beli walaupun paket kecik, still x makan....
So aku jumpa produk ini....
Oat Organic....xsemestinya organik or brand ni.....Cuma korang kene caro ROLLED OAT....
Sebab kelebihannya ia tak berlendir.....serisu! Boleh buat macam minuman nestum instant tu or wat macam mkn conflakes dgn susu tu.....boleh je bancuh dengan apa jg minuman kegemanaran. Klu aku, buh dalam milo or horlick.
Oat jenis ni agak besar...bila kunyah tu lenguh sket....bg melayan kemalasan aku, mintak tlg enCik hubby blend semua skali...so jadi mcm serbuk jgk ....senang bancuh senang makan...semuanya kerana nak pujuk diri makan oat.....
Oat memang boleh menyedut kolestrol yang berlebihan dalam badan....elok sangat untuk jantung dan utk kurus....fakta yang penah aku baca, tubuh memerlukan 5gram sehari fiber dan sekurang kurangnya 4 sudu besar oat.....
Apalagi kengkawan.....bagi mereka yang menjaga kesihatan or ada yang mengalami masalah yang sama.....
Bolehlah mencubanya....x rugi pun....ramai yang mampu berhabis duit untuk beli handphone canggih2....
Tapi belum mampu untuk beli makanan untuk kesihatan....
Pecaya tak?????

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Asslamualaikum kak.......

    ecehhh...hehehehe saya pon pakai spray tu...tapi xsemua tudunglah...tudung yg susah nak bentuk je..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam dear....
      Hahaha....senang kan, akak pun selalunya pakao utk tdung bawal....

      Delete