Monday, August 29, 2011

Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri 2011

Esok Ramadhan bakal melabuhkan tirainya....Menjelmalah Syawal pula....untuk kali ini memang xde entry khas berkenaan dengan persiapan raya....hanya dengan entry biskut raya je...walau apaun kad ucapan ni pun last minit buat masa Jumaat lepas...sorry still guna gambar 2 tahun lalu...sebab kami x banyak bergambar bedua sebab xde orang nak tolong ambikkan....

Apappun insyaallah tahun ni nak ambik gambar raya nanti walaupun baju raya x glamer mana...heheh
Ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua saudara mara...sahabat handai...sesiapa yang mengenali kami...moga kehadiran Syawal ini dapat menyerikan hidup kita semua.....Selamat Beraya...

Thursday, August 25, 2011

Ada sesape boleh tolong tak?

Sebenarnya keadaan ni ada rasa sejak 2 3 hari ni....
Kepala serabut (pada dasarnya x nampak serabut)...hati semak sangat.....
Jiwa KACAU!
Selama ini aku ingatkan bila aku mampu menasihati orang lain, aku telah kuat
Tapi hakikatnya aku masih tewas melayan perasaan...fikiran sendiri tatkala melangkau kawalan diri...
Agak susah nak faham dan agak sukar untuk menerangkan....
Macam ni la, samada orang nak terima penjelasan ini atau tidak..terpulanglah. Namun aku wujudkan blog ini pun hanyalah untuk meluahkan rasa yang merangkumi jiwa tiap saat dan ketika...
sumber : google
Persoalannya...hati aku mudah berkata-kata sendirian...
Berfikir yang bukan-bukan menyebabkan hati runsing, dan mungkin erti yang lebih tepat menjadikan aku STRESS....
Jauh di lubuk hati, aku sangat teringin untuk mengandung, melahirkan, memiliki anak seperti insan lain...
Namun kiranya aku masih berada dalam keadaan demikian, mungkin akan merumitkan usaha kami...
Orang kata nak mengandung tak boleh stress....
Akupun x tahu jenis apa yang merunsingkan hati aku ni...setiap saat bercerita tentang keburukan...ancaman..
Kematian...penyakit...tiada siapa yang mampu memahaminya...
Adakah aku giler???? Giler ke aku??? Atau aku je yang terasa aku Giler????
sumber : google
Aku merayu padaMu....janganlah aku diduga sebegini lagi.....
Aku sangat menginginkan anak....aku sujud padaMU....makbulkanlah hajat kami suami isteri....
Berilah aku ketenangan...seperti mana insan lain yang gembira atas kurniaan anugerah untuk mereka.
Walaupun aku sedar bahawa, ada lagi insan yang teruk diduga berbanding aku....
aku bersyukur , aku tidak diduga seteruk itu walaupun situasi kini aku rasakan tidak mampu untuk ditanggungi. Ampunkanlah aku ya ALLAH....
Berilah aku kekuatan dalam melaluinya....kekuatan dalam menewaskan kata-kata hati yang mempengaruhi fikiran aku....
Aku perlukan sesuatu untuk menjauhkan 'elemen' itu terus menguasai diri...
Ada sesiapa yang mampu menenangkan aku...ada sesiapa yang mampu memberi nasihat kepada aku...
Aku hanya mampu berpegang kepada "KITA PERLU REDHA ATAS KEHENDAKNYA, SIAPA KITA UNTUK MEMPERSOALKAN ITU SEMUA....".....
Ya Allah aku belum cukup kuat....
Berkatilah kehidupan aku dengan kebahagiaan dan ketenangan jiwa.....
Dengarlah rayuan hati ini....

(maaf, dari entry-entry yang gembira tetiba masuk entry yg lebih emosi....aku tidak mampu menipu diri sendiri) aku perlukan insan-insan lain dikeliling dalam meneruskan perjuangan ini....

Berbuka @ rumah Mak

Lanjutan daripada entry buat biskut raya tu....
Kan aku ada kat umh mak...dengan itu sekaligus berbuka dan bersahur sesi ke 2 bersama mak bapak dan nyah.
Tapi yang sesi pertama tu xde snap gambar...yang ni je yang ada. apapun masakan mak memang best walaupun puasa x dapat nak rasa makanan....tapi tetap sedap...cukup je semuanya...itulah kelebihan seorang mak..
Ni dia..kalau dapat berbuka puasa kat umah mak macam gini la...confirm penuh satu meja. Tak penuh tu x cukup syarat la....jom kita semak satu persatu...
Nasi Goreng Udang mak...dapnyerrrr....Tetiba plak menu ari ni nasi goreng. Sebab selalunya family aku ni berbuka dengan menu-menu lain..macam mee, laksa....kuey teow la...pastu kuaih muih la...ada macam-macam jenis...sebab kebanyakkan orang berbuka dengan nasi, tapi tidak kitaorang hahaha. Lepas terawikh baru makan nasi ....dasyat kan..makan je kejenye...
Goreng Cempedak....huh, baunyer....harum semerbak....dah le besar plak tu...manis plak tu....memang puas makan......terbaekkk....
Kuih Limas...Nyah beli kat simpang pulai...besar tapi kene la dengan harganya 4 RM 2.00 sedap...semuanya sedap time ni...hehehe....yang pasti masa berbuka mesti kene rasa semuanya.
Kuih Seri Muka...memang berseri muka bila makan....dan kat belah sana tu Popiah SS Ali...popia ni memang terkenal la dan harganya juga x macam popia-popia lain....Satu RM0.60...so 5 RM 3hengget. Semua ni Nyah beli kat Pasar Ramadhan kat Simpang Pulai masa dia dengan enCik hubby pegi beli baju raya ari tu.

Ops, lupa ambik gambar air...air ari tu Air Mata Kucing (Longan) yang memang selalu ada kat umah mak....satu lagi Laici. Sebab bapak memang selalu beti stok ni letak kat umh kalau orang datang mesti dijamunya. Dulu-dulu enCik hubby x reti makan macam gini, dulu selalunya berbuka memang makan nasi dan lauk-lauk..air plak biasa-biasa je. Tapi bila dah kawen dengan aku ni, macam-macam benda yang dia belajar..hahaha rasakan! Tapi serius memang aku jarang jumpa air longan ni dijamu pada tetamu....dan kekadang ada orang dtg umah ni x reti minum air ni....
Satu lagi tadi mak buat air panas...teh 'o' sebab sebelum ni satu rumah diaorang demam batuk selsema. jadi x bleh minum ais....tapi ntah napa ari ni diaorang buat ais, may be sebab aku balik...
Orang kata berbuka dengan air sejuk (ais) akan melemahkan diri kita pada siang hari ketika berpuasa. Tapi memandangkan kami sekeluarga telah dibiasakan, rasa macam xde pape...
Memang di akui bahawa minum ais tidak baik untuk kesihatan....tapi....degil!
Nanti ada masa aku buh entry menu-menu berbuka diluar pulak..hehehe

Misi Menyiapkan Biskut Raya

Sebelum ni kan aku ada bun entry pasal nak buat biskut raya...
Dengan itu minggu lalu aku telah meluangkan masa hujung minggu ku untuk menyiapkan biskut raya seperti mana yang telah di rancangkan...lagipun barang dah belikan....

Hari Pertama (Biskut Sarang Semut)
Buat pada hari sabtu...start pun dah lambat, tetiba kebetulan hari tu semua orang keluar. Jadi aku buat biskut ni sorang-sorang...segala-galanya aku..enCik hubby kuar dgn Nyah gi beli baju raya. Aku x ikut sebab nanti confirm balik lambat dan biskut ni hanya tinggal cerita je la...

Ini adalah hasil bancuhan yang telah siap dibubuh dalam papercup....sambil menonton citer hindustan...sambl membakar....
Ni baru lepas bakar....nampak macam x bpe cantek...tapi jadilah...dah berusaha nak buatkan. Lama juga nak habiskan satu bancuhan sebab nak kene tenyeh tepung yang dah jadi dowh tu pada acuannya agar leh jadi biji-biji....
Ni gambar tempoh hari yang cari kat MyResepi
Hari Kedua (Biskut Susu)
Resepi asal ramai yang buat biskut ni kaler2...tp aku ambil keputusan untuk kekalkan warna asalnya. Sebab teringat masa dulu-dulu (kecik dulu) bila balik kampung, selalu habiskan biskut susu ni kat umh opah. Dah rupanya mmg sebijik macam ni...
Nampak sangat suci...xde guna apa-apa acuan pun...golek-golek je...ermmm masa bancuh, enCik hubby nak tolong....bila kene tolong terus tersalah bancuhan, sebab lebih susu..bila masuk butter lagi lembik la. Nak bagi jadi dowh kene la tambah tepung...xde sukatan pun, janji jadi dowh....akhirnya hasilnya...
Banyak gilerr...xtau la bape bijik. Tak kira pun....tapu banyak la sebab bukan buat besar-besar pun. nanti kalau buat besar, takut x masak plak kat dalamnya....alhamdulillah, siap jenis yang kedua. Memandangkan esok dah nak keje, kene la wat satu lagi lepas berbuka...masa nak berbuka tu enCik hubby suruh bancuh siap. biar cepat siap. Dia nak tolong....(rajin jugak dia jadi mixer aku) hehehe. Semua bancuhan guna mixer tangan je, malas nak juga mixer elektrik....jadi dia lah yang berguna...huhuhu

Biskut Conflakes
Tahun dulu-dulu ada jugak wat biskut ni, tapi bancuhannya guna tepung gandum je kalau x silap. Tapi resepi kali ni guna TEPUNG NAIK SENDIRI...mula-mula wat bacuhan tu nampak lembik. Pelik jugak la sebab sebelum ni wat mesti jadi dowh. Tapi tengok dalam resepi 'gunakan sudu untuk memasukkan ke dalam paper cup' dalam ert kata lain memang lembik...
Sebelum dibakar....

Siap di bakar
Tapi dalam resepi tu tidak dinyatakan kepanasan oven tu brape...jadi main belasah ikut suka je. janji masak....oh ya! sebelum wat biskut-biskut ni aku ada wat Kuih Rotan atau ada orang panggil Kuih bijan. Yang ni wat kat umh sendiri je sebab x payah guna oven. Umah sendiri xde oven tunggu orang bagi ni hehehe).
Yang ni gambar paa entry yang lepas..nampak lebih cantek...Sebab papercup aku x cantek kut
Kuih Buah Rotan (Bijan)
Ada resepi guna tepung jagung dan gandum...tapi aku guna tepung pulut. Untuk pertama kalinya mencuba...tak tau la dia akan mengembang....jadi wat la ala-ala saiz standard...sekali tu, bila digoreng...aduyai, besar kau....sib baikx banyak. Jadi kene la di gentel kecik-kecik....jenuh jugak nak ngabiskan.
Menggoreng dengan penuh semangat.....takut x jadi maklum je la semuanya 1st time wo...sememangnya aku tidak berbakat dalam bab masak memasak ni...jadi dengan itu perlu banyak sabar dan mencuba...
Errrmmmm nampak macam sedap...lepas berbuka try rasa....kurang manis (sebab aku sketkan gula dari resepi asal) dan sedikit liat....Aduh! May be sebab guna tepung pulut kut.....tak pe...kalau orang xmau makan meh aku makan sendiri...lalalala
Dapat sebalang...cukuplah rasanya.....ni la antara koleksi kuih muih hasil tangan sesorang diri....ada kalanya enCik hubby datang menolong (tolong cara dia la...hehehe)....
sesapa datang umah kalau x sedap jangan bising-bising...kalau sedap pun jangan bising-bising ...hehehe

Wednesday, August 24, 2011

....tanpa tajuk...#3

Sumber bilik adik ipar...sorry dik!

Tuesday, August 23, 2011

Tinjauan Jalan TAR Minggu Pertama Puasa

Minggu pertama berpuasa ari tu aku balik ke Kuala Lumpur...
Selain menguruskan hal perumahan, sekali gus balik ke rumah mak mertua...
Bila dah sampai sana, memang x lepaskan peluang untuk ke Jalan TAR....walaupun masa tu peruntukan x berapa ada, tapi jadilah pengubat rindu....huhuhu gilo rindu kat Jalan TAR...
Terasa macam aku masih lagi duduk di sana.....walaupun dah sebulan aku di Perak.

Kami pergi dalam jam 3petang, selepas Zohor...
Keadaan di Kotaraya Kuala Lumpur terutamanya di area Maju Junction, Jalan TAR ...Sogo masih lagi terkawal dan tidak begitu ramai pengunjung...maklumlah minggu pertama puasa....lgpun bulan puasa....

Gambar di ambil di Pertama Complex...keadaan jalanraya begitu selesa..

Jalan Menuju ke Sogo...
enCik hubby yang begitu berusaha untuk membawa si isterinya bershopping di Jalan TAR

Kat tangga ni masih xde lagi yang melepak setelah 'keletihan' menghabiskan wang ringgit
di Sogo
Perjalanan sangat lancar ....tapi di area Pasar Malam Jalan TAR tetap ramai...walaupun dalam jam 3 petang. Jalan bersesak-sesak...dan menyukarkan lensa aku untuk capture keadaan di sana....(betapa rajinnya aku pegi sana siap bawak kamera) nak menggendong je dah satu keje....



Aku ke Jalan TAR ni semata-mata nak cari shawl jer..hehehe. Kesian kat enCik hubby kerana penat ke sana ke mari tapi si bini x jumpa jugak shawl yang dia nak....
sebab apa nak cari shawl kat sini, mcm kat tempat lain xde....????
satu daripadanya murah ya amat...ada satu shawl jaring tu aku blh dapatkan dengan harga RM5 jer...yang lain dalam Rm7-10 je...sangat berbaloi sebab kebanyak kat tempat lain...paling murah RM10 dan selebihnya confirm atas dari itu kan....dengan saki baki rezeki gaji yang ada...dapat la jugak beli....

Keputusannya, malam ni berbuka puasa kat luar??? Kat mana menjadi pilihan...?
PIZZA Hut Maju Junction....tempah kul 4 ptg jam 6.30 dia suh datang. Tak ke penat nunggu sejam kat situ sebelum bebuka...sib baik bajet xde, kalau tak memang xde nunggu kat situ....

Juadah-juadah berbuka pastinya Pizza dah korang pun dah biasa tengok wajah2 pizza tu kan...anyway ada yang istimewa pada Ramadhan ni aku order Chocolate Volcano..sebenarnya itu kek coklat...besar jugak tau...siap ada moist dia...huh....pastu buh aiskrim tu dgn kepingan almond. Dapppnyyyerrrr....kat dalam kek tu ada lagi inti coklat yang melimpah ruah.....
Ini adalah acara berbuka puasa di luar untuk pertama kalinya pada Ramadhan kali ini....

2nd time kat Secrect Recipe Kinta City, Jaya Jusco...cadangan awal nak ke Kenny Rodgers  tapi FULL HOUSE...Pizza pun full house...masa tu... Secrect Recipi je yang ada....menunya..next entry....
(padahal aku xtau apa motifnya aku wat entry yang sengal ni....)
Redha je la ek....

Monday, August 22, 2011

Lirik Minggu Ini


Cinta Itu Milik Kita
Tidak ku sangka kau pergi jua
Ttinggalkan ku sendiri
Yang tinggal hanya serpihan cintamu
Ku dakap selamanya
Cinta antara kita terlerai sudah
Impian kau dan aku
TakdirNya kini ku terima
Cinta itu milik kita
Tak bisa kah cintaiku
Tak bisakah sayangiku
Kerana kau milikku
Kau kekasihku
Hanya yang ada di dalam diriku
Kerana kau ku sayang
Kau kunci cintaku
Kau bawaku ke dalam duniamu

Persiapan Raya

Salam Ramadhan semua....
Apapun sudah 22 hari kita berpuasa dan tidak lama lagi tinggallah Ramadhan...
Akan datang kita masih tidak tahu samada kita berkesempatan lagi untuk melaluinya atau tidak...
Dalam pada itu di saat ini ramai yang sedang sibuk membuat persiapan untuk menyambut hari kemenangan setelah sebulan berpuasa...
Ramadhan kali in aku sering terkenang akan kenangan dulu-dulu....mula-mula berkawan dengan enCik hubby
berpuasa bersama...membeli barang2 raya....bila dah bertunang, kunjung berkunjung ke rumah bakal mertua...
Diperkenalkan dengan ahli keluarga...
Tahun pertama perkahwinan...beraya selepas keguguran...tidak terasa sangat kemeriahannya...
Tahun kedua perkahwinan...masih lagi berdua...beraya dirumah mertua...(penuh dengan emosi)
Tahun ketiga perkahwinan...kami masih berdua lagi....hari raya yang penuh keinsafan kerana terlalu di duga dengan pelbagai ujian dariNYA....
Kini tahun keempat perkahwinan....kami berdua lagi...hati terasa sayu dan mengharapkan akan kehadiran si anak kecil  sebagai penyeri keluarga kami....insyaallah.
Ya Allah di bulan yang mulia lagi berkat ini, aku mohon KAU makbulkanlah permintaan ku ini...
Permintaan yang sekian lama di pendam di lubuk hati ini...
Hati terus meronta...menginginkannya....
Baju tidak di beli....apa persiapan pun masih samar-samar...
Hanya membuat biskut raya penghias raya kali ini.....
Persiapan adalah lebih kepada untuk mendapatkan si anak kecil itu......
Aku terus berdoa....agar kami diberi peluang lagi untuk merasai Ramadhan akan datang...
...bersama si kecil itu.......

Friday, August 19, 2011

Bicara Tentang Romantik

Wah, tajuk sangat teruja! (aku je kut...orang lain x teruja pun)....
Tajuk pagi ini timbul apabila aku bermimpi di malam hari (semalam) tentang sebuah kisah silamku
Yang pernah aku lalui dengan seseorang yang bernama lelaki....
Entah kenapa tiba-tiba dia hadir dalam mimpi ku...sejak akhir-akhir ni selalu la pulak...
Namun setiap kali bermimpi dengannya pasti aku akan memberitahu kepada enCik hubby...
Jeles! Bertengkar? ermmmm xde...his ok. Dia pernah tahu tentang kisah itu....

Jangan pikir yang bukan-bukan ok...aku bukan mimpi yang berat-berat pun...just tentang kebaikan dia
Kisah aku dengan dia pernah aku tuliskan di sini  dan episod-episod seterusnya...
Mengenang tentang kebaikann seseorang membuatkan hati terasa sayu...mungkin terasa sedikit rindu akan kenangan silam....aku manusia biasa yang jujur dengan apa yang telah aku nyatakan....bukan niat untuk mengkhianati cinta, jauh di sudut hati....namun, kenangan lalu pernah menjadi sebahagian dari perjalanan hidupku.

Pagi tadi pulak, semasa bangun bersahur tayangan filen Syurga Cinta....walaupun dah tengok berkali...
Kali ini hati tetap terpaut untuk terus melihat, terus mengasyikan setiap adengan romantik yang di paparkan di dalam slot tersebut. Pastu korang pun pernah tahu tentang filem itu bukan.

Sedikit sinopsis filem tersebut sekadar imbauan :


Irham, berusia lewat 20-an anak kepada pasangan Tan Sri Zakaria dan Pn Sri Mahani telah membesar di luar negara sejak berumur 12 tahun lagi. Dia telah bersekolah dan bekerja di sana untuk beberapa tahun dan pulang ke Malaysia kerana perlu mengambil alih syarikat milik keluarganya. Kerana terlalu lama di luar negara, cara dan gaya hidupnya tidak ubah seperti orang barat.Sekembalinya ke Malaysia, Irham telah bertemu dengan rakan-rakan lamanya ketika belajar di luar negara iaitu Zainal dan Alex yang sangat mengenali hati budi Irham. Irham sememangnya seorang lelaki yang handal memikat gadis yang diinginkannya. Alex dan Zainal sering kalah jika bertaruh. Bagi memastikan Irham kalah, mereka mencabar Irham memikat gadis bertudung kerana mereka tahu Irham tidak menyukai gadis sebegini.
Gadis tersebut adalah Syuhadah, seorang gadis moden namun masih mempertahankan nilai-nilai sebagai seorang muslimah sejati. Dia merupakan anak yatim dan dijaga oleh datuknya sejak dari kecil. Walaupun hidup mewah namun dia tetap dididik dengan didikan agama yang cukup. Irham melakukan pelbagai cara untuk memikat Syuhadah yang secara kebetulan merupakan guru agama di sekolah adik angkatnya iaitu Ikmal.
Hubungan Irham dan Ikmal yang tidak begitu baik sebelum ini menjadi lebih baik apabila Irham memerlukan bantuan Ikmal dalam menjayakan ’misi’nya. Melihat ’ketulusan’ Irham yang berpura-pura mendalami ajaran Islam, hati Syuhadah terbuka untuk menerima Irham sebagai kawan dan dalam tempoh berkawan dalam diam-diam wujudnya perasaan kasih dan sayang. Irham pula sedikit sebanyak dibimbing oleh Syuhadah sehinggakan dalam tempoh sebulan tanpa dia sedari dia telah melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang Muslim dan dia merasa selesa dan tanpa disedari telah menunaikan tanggungjawab sebagai orang Islam seperti mendirikan solat.
Namun tempoh sebulan telah pun tamat dan Irham perlu berjumpa dengan Zainal dan Alex bagi menunaikan janjinya dengan membawa Syuhadah. Di depan Zainal dan Alex Irham telah berterus-terang kepada Syuhadah bahawa dia cuma ”suka-suka” dan bukannya benar-benar jatuh cinta kepada Syuhadah. Syuhadah yang mendengar pengakuan itu benar-benar kecewa. Sudahlah dia susah untuk menerima cinta dari seorang lelaki kini lain pula jadinya. Syuhadah telah membawa diri pulang ke kampung. Irham menang pertaruhan tetapi dia gagal menafikan perasaannya yang sebenar terhadap Syuhadah.
Bagaimana Irham menangani perasaan tersebut? Berjayakah Irham memenangi kembali hati Syuhadah yang begitu kecewa dengan apa yang berlaku? Segalanya bakal terjawab dalam SYURGA CINTA.



Adengan-adengan romanti di dalam filem ini tidaklah keterlaluan dalam erti kata lain romantik itu perlu bersentuhan...namun romantik itu boleh terasa dengan perlakuan yang tidak bersentuhan....
Selalunya kita akan dapat rasanya romantik itu semasa bercinta...ala masa nak tackel-tackel dulu....ada yang buat suprise...perkara-perkara yamg diluar jangkaan kita....


Mungkin dengan cara renungan....memek muka....satu-satu peristiwa yang dirancang....
Seperti di dalam filem itu...terutamanya di adengan akhir...Irham ingin melamar Syuhadah...
Datangnya sebuah kereta kontrol membawa sebentuk cincin....
Apabila Syuhadah bersetuju menerima lamaran Irham...Irham pula menarik kembali bekas cincin yang telah diajukan kepada Syuhadah....
Semasa Syuhadah ingin menyarungkan cincin itu dijarinya, Irham pula menghulurkan jarinya untuk disarungkan....dengan peranan memek muka antara mereka, terasa romantiknya saat itu....


sepertimana di dalam video klip Elyana...yang melamar husbandnya dengan meletakkan kata-kata lamaran di cermin kereta husbandnya....
apa sebenarnya romantik ini...? dan korang suka romantik yang bagaimana...?
Dikala teringat kisah silam, walaupun satu ceritera yang menyakitkan....ubatilah ia dengan mengenangkan kebaikan mereka daripada melihat kepada keburukan kerana ia akan menimbulkan perasaan benci untuk selamanya. Namun jika sebaliknya, pastinya korang akan rindu kenangan lama itu dan menjadikan ia sebagai sebuah kenangan manis, bukan PAHIT...cubalah.....

Thursday, August 18, 2011

Filem Aidilfitri 2011

Hari raya nanti enCik hubby ajak pegi tonton movie Hantu Bonceng...
Sekarang ni pun dah ada trailer kat tv...tengok macam kelakar jugak la...
Tapi yang peliknya enCik hubby ajak pegi tengok raya pertama tu....
Orang nak beraya dengan family....dia duk sebok nak tengok movie. Tapi x pe la, tahun ni raya sebelah
dia dulu...so ikutkan ajer....
Citer ni mengisahkan apa pun aku kurang pasti.
Kata enCik hubby citer ni pasal Mat Rempit yang diganggu oleh roh wanita yang menjadi habuannya
kerana memenangi lumba haram...kisah-kisah lain sebaliknya....tak tahu.
Tapi yang best bila tengok macha dalam ni jadi alim tu....xsabar plak...hehehe


Jom pecah panggung!

Tuesday, August 16, 2011

2nd Kraf Simple...

Hari ni xde tajuk sensasi....just meh kita wat kraft yang mcm x menarik tapi still boleh guna..huhu
Nak bagi nama apapun aku x sure...
So meh je la kita buat...macam biasa kita akan gunakan bahan-bahan buangan...
Bahan-bahan yang perlu dicari...
Mesti ada gunting untuk gunting kotak dan juga tali serta benda renek-renek lain...
Punch sebab nanti kita nak buat lobang...
Sedikit tali (lebihan buat gubahan hantaran orang)
Lebihan pembalut hadiah
Gam cair (kalau dapat gam UHU lagi bagus)

wokeh jom kita mula...
1. Mula-mula carilah kotak yang x berapa tebal yang senang nak dipotong. Potongkan kepada dua bahagian. Nak banyak pun xde hal...
2. Selepas itu balutkan kepingan kotak tadi dengan pembalut hadiah...kertas balut hadiah yang saki baki dari hadiah orang pun xpe.janji x renyuk...kalau ada gam UHU lebih baik sebab kalau kita guna, gam UHU tidak meninggalkan kesan kedutan pada kertas sepertimana gam cair biasa.

3. Kepingan kotak yang telah dibalut, dibuat lobang pada sebelah bahagian sahaja. Buat pada kedua-dua keping kepingan kotak itu.
4. Guna lebihan tali tadi untuk dijadikan sebagai penggantung seperti ini.


5. Sesi untuk deco-deco....tetiba ada lak lebihan kertas pembalut hadiah orang kawen ni. Ada la love-love kan. Dengan kerajinan pada masa itu aku pun memotongnya walaupun satu kerja yang remeh. Mungkin kalian boleh guna bahan lain seperti rempah ratus ke untuk dijadikan sebagai aksesori benda ni.


6. Ni dia....kepingan love. Lekatkan di sisi kepingan kotak tadi. Jadilah sebagai hiasan...dan.....SIAP!

Inilah hasilnya....benda ni aku x tau namanya. Yang aku tau , aku gunakan ia sebagai tempat untuk lekatkan note sebab tempat-tempat lain x sesuai. Dinding ni dah le kain lagi la xleh lekat. Jadi terciptalah benda ni. Tapi kat dalam gambar ni xde pape note = terserlah xde keje....kantoi! Sesiapa yang berminat boleh mencuba....

Monday, August 15, 2011

EPO dan VCO

Mungkin antara kita pernah dengar berkenaan dengan 2 supplement ni...Evening Primerose Oil (EPO) dan Virgin Coconut Oil (VCO)...selalunya EPO ni banyak berkaitan dengan perempuan la...dan dengarnya banyak doktor yang suggestkan makan supplement ni...(oh ya, 2 produk ni adalah sejenis supplement bukan ubat)...

aku pernah mengambil EPO dulu masa belum kawen dulu...tapi apa yang jadi...teng teng teng....
baru makan x sampai seminggu (yang 1000mg tu) sungguh banyak KELAHIRAN JERAWAT di muka bumi wajahku.....xtau la apa yang silapnya...may be kandungan 1000mg tu tidak sesuai dengan tubuh badan aku ni..
Baru je masa tu proses mencantikkan muka...tetiba 'anugerah' tu timbul....memang take time balik utk clearkan. Mana tak nye, dah merah-merah gitu....
Start dari itu...aku STOP...walaupun ramai yang kata 'eh, nape ko x ambik EPO...?'
Aku rasa takut , takut perkara yang sama berulang....may be time tu keadaan hormon dalam badan aku ni x bleh nk sesuai dengan EPO kut...sekarang ni xtahu la...sebab belum ada keberanian lagi untuk aku mencuba kedua kalinya....
EPO ni ada banyak brand yang berada di pasaran. Gambar ni sekadar hiasan sahaja (sumber google)

Sebiji (1000mg) besar ginilah...memang lemah sungguh nak nelan...
Siap bleh kuar balik....hehehe
Satu lagi kelemahan aku adalah untuk menelan biji-bijian ini yang memang kategori besar...hahahaha Lari tajuk sket, aku dulu memang sangat tegar dengan ubat-ubat biji ni...selagi ada ubat biji, semuanya akan dibancuh....walaupun orang kata better ubat biji dari ubat air...tapi bg aku, air lagi senang nak telan....
Sehinggalah ada satu antibiotik tu...PAIT TAHAP DEWA....makan gula pun x hilang paitnya....
Kerana itulah aku berusaha untuk menelan ubat biji...hehehe. Akhirnya aku berjaya walaupun aku perlu sumbatkan ubat tu sedalam yang boleh. Tu pasal orang akan pelik bila tengok aku masukkan ubat dalam mulut....serius dalam!

Wokeh, dalam tahun lepas seperti entry yang penah aku wat..aku penah alami masalah usus....adalah doktor suggestkan untuk makan VCO..tapi masa tu, xde lagi VCO bentuk pil...kerana x larat alami sembelit. Jadi aku cuba dengan VCO...yang  cecair punya. Sekali telan, setaman dengar bunyi nak muntah tu...
Serius memang loya...kene telah 2 sudu besar sehari...nak hbs jugak la sebotol tu aku telan....pastu aku stop...sehinggalah baru2 ni tongsil aku ni selalu bengkak dan siap ada putih-putih tu....

Sakitnya jangan tanya la..memang sakit giler...ari tu nak minum pun sampai menangis ni....macam telan bara api (kalau dalam neraka kene telan bara api tu gamaknya macam tu la kut, wallahualam...)
Setiap minggu kene..mana larat nak tanggung dengan pakej demam sekali...so akak ipar aku suggest makan VCO..memang hajat nak makan VCO yang pil punya sebab ada baca kat blog Irine dengan akak dia tentang VCO keluaran Catalyst tu....tapi kalau boleh nak cari kat sini. Senang...tapi x jumpa lagi...

Kebetulan akak ipar ada jumpa keluaran tu dan dia tolong belikan....kali ni xde la nak muntah sebab bentuk pil...so far perubahan ketara adalah kulit muka aku...rasa lebih lembut lebih licin dari dulu...
Parut jerawat pun makin berkurangan....tapi xtahu lah effect pada individu lain...kebaikkan VCO ramai yang tahu danb oleh cari di internet...jadi may be anda juga boleh jadikannya sebagai satu supplement diri anda satu hari nanti....
.
Sumber dari satu blog...x hengat la plak nama dia search dr google je pun....

Butir-butirannya xde la besar sangat....dan boleh juga disapukan di jerawat
dengan mengambil peniti & cucukkan di pil ni...


Friday, August 12, 2011

Makan Belalang Kunyit

Salam Ramadhan buat semua...dah hari ke 12 kita berpuasa....ramai jugak yang sudah mula membuat persiapan Aidilfitri ketika ini....Bazaar-bazaar Ramadhan pun setiap hari dipenuhi pengunjung bagi mencari juada berbuka.

Entry kali ni aku nak story mory tentang makan belalang kunyit! Jangan ada yang muntah plak....benda ni adalah satu kisah benar..bukan pada orang lain tapi pelakon utamanya adalah aku sendiri! May be korang jugak penah melakukan adengan ini....atau korang terkejut dan 1st time dengar aku makan belalang kunyit????

Tragedi menyentuh hati ini berlaku semasa usia ku ...x hengat (skolah rendah la tapi)....
Pada waktu itu, rumah kami di Kompleks Pertanian Titi Gantung...kawasan ini terdapatnya Institut Pertanian dan juga ladang-ladang. Masa tu mak x kesah pun anak dia merayap ke mana, masuk ladang keluar ladang. Yang penting balik rumah. Dolu-dolukan, anak-anak lasak dengan aktiviti -aktiviti macam gitu. Tak macam anak-anak sekarang, aktiviti lebih kepada PS2 la, shopping mall...

Nak dijadikan tragedi, member kata (dulu xtau pun memberi panggil kawan je) belalang kunyit ni boleh makan. Dengan itu, aku bersama beberapa orang kawan termasuk la sepupu-sepupu aku Abg Aish dan Yun membuat operasi mencari belalang kunyit. Macam biasa kat ladang-ladang ni banyak belalang...
Memang kutipan memuaskan....TERBAIK DARI LADANG...huhuhu

Apa yang kitaorang buat selepas tu???
Kitaorang pun 'siang' la belalang tu, xde rasa kesian pun masa tu....ada besar ada kecik. Buat kepala, buang kaki yang besar tu...dan buang isi perut dia....
Lepas tu, cari lidi daun kelapa....cucuk kan...dan bakar.....siap boleh wat tempat masak lagi...
Tak de basuh-basuh...
Bila dah kemerah-merahan (mcm udang bakar) kira dah masak la tu...
Pe lagi makan la...hahaha, rasa? sedap...walaupun xde kunyit, xde garam...rasanya secukup rasa.....
Percaya atau tidak...itulah kenyataan yang korang kene terima bahawa aku penah makan belalang kunyit. Tapi belalang kuniyt je, belalang lainx penah makan....
Masa tu jugak hobi kitaorang simpan belalang...ada jenis-jenis ...best...

Kalau bebudak sekarang dengar, mesti diaorg kata keje giler...lebih baik makan pizza ke...dominos ke....
...time tu xde plak rasa benda tu kotor.... berkuman ke sbb x basuh pun....
main santap jerk...masa tu tak de la plak effect apa-apa....tapi akan datang tak tau la...(harap-harapnya xde la pape)....
Kalau di ingatkan zaman kecik-kecik ni banyak citer yang mungkin bebudak sekarang x buat....sebab dulu-dulu banyak aktiviti kampung....xde main FB FB ni...blog ke...mana tau pape...komputer pun xde masa tu...
Intenet??? Ntah...macam xde je lagi....

Thursday, August 11, 2011

Hati Berbisik...

Tadi saja nak jamu mata dengan 'strawberry'...ntah nape sejak akhir-akhir ni sangat berminat dengan strawberry. May be kami telah merancang untuk sekali lagi ke Cameron Highland di bulan Syawal ni....kali ni persiapan dibuat dan gambar-gambar akan dimeriahkan di sini nanti, insyaallah....

Namun dalam banyak-banyak photo yg di search kat google....ada le keluar photo scan baby....
Hati tertarik untuk mengetahui apa disebaliknya kerana photo lain semua photo buah....
Keluarlah satu blog, rupanya si ibu menceritakan pengalaman dia mengandungkan anak sulungnya yang telah dinantikan berbulan-bulan...Katanya di usia kandungannya 2 bulan, baby dalam kandungannya masih belum bernyawa, namun besarnya diibaratkan seperti besar sebiji strawberry....
Aku terus tertarik untuk terus membaca selanjutnya...semasa kandungan 3 bulan (ada gbr scan) kelihatan baby yang sudah pandai menghisap jari dan seperti mengetahu mama & papa sedang melihatnya lalu ia bergerak-gerak.....
Kembali terbayang saat aku mengandung tahun lalu...kiranya kandunganku normal, pasti kandungan aku begitu juga (wallahualam)...sehinggalah aku membuka entry bulan-bulan berikutnya, kelahiran baby yang dinanti selama ini...sangat cantik....xlama kemudian aku terus tutup. Bukan dengki, bukan jeles....tapi hati tersentuh....
Hati kembali berbisik...'berilah aku peluang lagi untuk mengandung seperti ibu-ibu yang lain serta melahirkannya dalam keadaan yang baik'.....
Sebak....pada zahirnya aku cukup kuat, namun di dalamnya siapa yang tahu.....
Anak saper ni????

Dapnyerrrr hisap jari tu.....

Kadang-kadang rasa macam anak aku...muka ada iras ke....

Wednesday, August 10, 2011

Monday, August 8, 2011

Saja Jamu Mata...Tutti Fruitti

Sekarang ni nama Tutti Fruitti sedang naik kat Malaysia ni....
Begitu jugalah dengan peranan aku sebagai peminatnya...tetiba je minat...
Of course la sebelum ni memang aku adalah peminat tegar Secrect Recipe...Baskin Robbin...dan terkini adalah Tutti Fruitti...nape aku suka? Sebab aku boleh pilih sendiri ada flavor yang aku nak...buh banyak sket ikut suka la, topping boleh buh banyak sket....ikut apa yang disukai....janji BAYAR!

Harganya adalah mengikut berat aiskrim ni....sebenarnya aiskrim ni adalah diperbuat daripada Yourgart Frozen. Nak makan yourgart macam gitu je memang aku x larat...so ini adalah jalan terbaik. Selain daripada tu, ia mempunya kebaikkannya tersendiri...


Strengthens the immune system

Prevents constipation, diarrhoea and bloating

Prevents colon cancer

Lowers blood pressure

Lowers cholesterol levels

Reduces inflammation

Improves mineral absorption

Prevents harmful bacteria

Promotes health bacteria and enzymes that are good for the body

Cuma harga sedikit mahal...alah biasalah macam Baskin Robbin jugakkan...tapi yang ni ikut berat. Lagi banyak aiskrim korang buh, lagi mahal la...
Petua dari aku, buh airskrim ikut mana yang larat...jangan biarkan cair je rugikan. Topping plak pilih yang ringan2...as conflake, M&M...coklat chip...mashmallow...jangan buh buah...kang jadi berat...
Tapi yang berlebihan duit yang memang duk simpan untuk jamu selera dengan Tutti Fruitti tu..pe salahnya kan... wokeh, jom kita jamu mata di bulan Ramadhan ni...

Yang ni cup paling kecik...dan yang ni 1st try....masa ni sempat makan kat stall Tutti Fruitti
@Medan Gopeng, Ipoh

Nyum nyummmdappnyerrrr....yang ni RM10 lebih...x hengat plak....flavor Strawberry + Banana (sedikit masam)
Flyers

2nd time, ambik cup yang paling besar. Beli satu je kongsi berdua.

Gambar diambik dalam kereta dalam perjalanan pulang. So gegar-gegar. Tak sabar nak capture sebab takut
cair hehehe. Ni flavor Asli & Vanila (sedap...x masam) kitaorang campurkan...Yang ni RM20  lebih
Sesapa yang belum lepaskan peluang untuk mencuba, cubalah...dan kalau dah cuba mesti nak lagi...dan lagi dan lagiiii....macam aku. Atas dasar aku bukannya penggemar yougart jadi tersuka plak. Sape nak bertanggungjawab ni...enCik hubby pun sama jugak...hehehe