Thursday, August 25, 2011

Misi Menyiapkan Biskut Raya

Sebelum ni kan aku ada bun entry pasal nak buat biskut raya...
Dengan itu minggu lalu aku telah meluangkan masa hujung minggu ku untuk menyiapkan biskut raya seperti mana yang telah di rancangkan...lagipun barang dah belikan....

Hari Pertama (Biskut Sarang Semut)
Buat pada hari sabtu...start pun dah lambat, tetiba kebetulan hari tu semua orang keluar. Jadi aku buat biskut ni sorang-sorang...segala-galanya aku..enCik hubby kuar dgn Nyah gi beli baju raya. Aku x ikut sebab nanti confirm balik lambat dan biskut ni hanya tinggal cerita je la...

Ini adalah hasil bancuhan yang telah siap dibubuh dalam papercup....sambil menonton citer hindustan...sambl membakar....
Ni baru lepas bakar....nampak macam x bpe cantek...tapi jadilah...dah berusaha nak buatkan. Lama juga nak habiskan satu bancuhan sebab nak kene tenyeh tepung yang dah jadi dowh tu pada acuannya agar leh jadi biji-biji....
Ni gambar tempoh hari yang cari kat MyResepi
Hari Kedua (Biskut Susu)
Resepi asal ramai yang buat biskut ni kaler2...tp aku ambil keputusan untuk kekalkan warna asalnya. Sebab teringat masa dulu-dulu (kecik dulu) bila balik kampung, selalu habiskan biskut susu ni kat umh opah. Dah rupanya mmg sebijik macam ni...
Nampak sangat suci...xde guna apa-apa acuan pun...golek-golek je...ermmm masa bancuh, enCik hubby nak tolong....bila kene tolong terus tersalah bancuhan, sebab lebih susu..bila masuk butter lagi lembik la. Nak bagi jadi dowh kene la tambah tepung...xde sukatan pun, janji jadi dowh....akhirnya hasilnya...
Banyak gilerr...xtau la bape bijik. Tak kira pun....tapu banyak la sebab bukan buat besar-besar pun. nanti kalau buat besar, takut x masak plak kat dalamnya....alhamdulillah, siap jenis yang kedua. Memandangkan esok dah nak keje, kene la wat satu lagi lepas berbuka...masa nak berbuka tu enCik hubby suruh bancuh siap. biar cepat siap. Dia nak tolong....(rajin jugak dia jadi mixer aku) hehehe. Semua bancuhan guna mixer tangan je, malas nak juga mixer elektrik....jadi dia lah yang berguna...huhuhu

Biskut Conflakes
Tahun dulu-dulu ada jugak wat biskut ni, tapi bancuhannya guna tepung gandum je kalau x silap. Tapi resepi kali ni guna TEPUNG NAIK SENDIRI...mula-mula wat bacuhan tu nampak lembik. Pelik jugak la sebab sebelum ni wat mesti jadi dowh. Tapi tengok dalam resepi 'gunakan sudu untuk memasukkan ke dalam paper cup' dalam ert kata lain memang lembik...
Sebelum dibakar....

Siap di bakar
Tapi dalam resepi tu tidak dinyatakan kepanasan oven tu brape...jadi main belasah ikut suka je. janji masak....oh ya! sebelum wat biskut-biskut ni aku ada wat Kuih Rotan atau ada orang panggil Kuih bijan. Yang ni wat kat umh sendiri je sebab x payah guna oven. Umah sendiri xde oven tunggu orang bagi ni hehehe).
Yang ni gambar paa entry yang lepas..nampak lebih cantek...Sebab papercup aku x cantek kut
Kuih Buah Rotan (Bijan)
Ada resepi guna tepung jagung dan gandum...tapi aku guna tepung pulut. Untuk pertama kalinya mencuba...tak tau la dia akan mengembang....jadi wat la ala-ala saiz standard...sekali tu, bila digoreng...aduyai, besar kau....sib baikx banyak. Jadi kene la di gentel kecik-kecik....jenuh jugak nak ngabiskan.
Menggoreng dengan penuh semangat.....takut x jadi maklum je la semuanya 1st time wo...sememangnya aku tidak berbakat dalam bab masak memasak ni...jadi dengan itu perlu banyak sabar dan mencuba...
Errrmmmm nampak macam sedap...lepas berbuka try rasa....kurang manis (sebab aku sketkan gula dari resepi asal) dan sedikit liat....Aduh! May be sebab guna tepung pulut kut.....tak pe...kalau orang xmau makan meh aku makan sendiri...lalalala
Dapat sebalang...cukuplah rasanya.....ni la antara koleksi kuih muih hasil tangan sesorang diri....ada kalanya enCik hubby datang menolong (tolong cara dia la...hehehe)....
sesapa datang umah kalau x sedap jangan bising-bising...kalau sedap pun jangan bising-bising ...hehehe

No comments:

Post a Comment