Tuesday, July 24, 2012

Episod 1 : 2003 vs 2011 sekitaran....missed it!

Sebelum ini kita becerita tentang percutian aku saja kan...
jadi ini masanya untuk kita becerita lebih tentang Universiti Malaysia Sabah, Kampus Antarabangsa Labuan. Aku dan kengkawan di antara sesi yang ke 2 pengambilan di UMS-KAL..
Kiranya antara yang terawal la sebab sebelum ni UMS hanya ada di KK sahaja....yang di Labuan ni khas untuk beberapa course sahaja....

Bukan nak melalut, namun hanya utk melihat sedikit perubahan yang telah berlaku di kampus kita...
Sambil tu mengenang segala kenangan masa lalu yang pernah menjadi sebahagian hidup aku.....
Setelah meninggalkan UMSKAL pada tahun 2003... tahun 2011 aku berpeluang untuk kembali ke sana bersama enCik hubby.... = setelah 8 tahun....

Kampus yang 3 tahun kita terapkan nilai-nilai kemanusiaan...kasih sayang....nilai murni....berdikari dan erti hidup...
Kalau orang kaa, apa ada di Labuan tu???? Bagai menggambarkan satu kebosanan....namun bagi aku adanya sentimental value di sini.....touching! hehehe

Meh kita lihat satu-satu...

 Tangga ni dari bus stop nak ke kediaman pelajar....dulu tangga ni ada satu je...kitanya one way...bila ada yang nak naik dan ada yg nak turun...kene tunggu dulu...sekarang diaorang senang bleh 2 way....
 Kat dewan ni la aku menjalani minggu suai mesra (orientasi) dengan panas nye Tuhan je yang tahu....just ada kipas berdiri tu je bape kerat. Sekarang dah di tutup, pasang aircond...untunglah student sekarang. Exam pun dalam panas jugak...hahaha....

Dari dewan kat atas...berjalan pula di padang ni. Dulu ulang alik g kuliah kat sini la. Kalau banjir dengan takungan air...redah je...rasa macam cikgu sekolah pedalaman plak. Sekarang diaorang tak kene air lecah dah...siap ada jalan batu bata ni....tak merasa main air dah....

 Masa tahun aku di sana, kediaman lelaki & perempuan bebas je...maksudkan bukanlah bleh duk sama...tapi tak kesah kalau pempuan lalu bawah blok dak laki ke or tunggu dak laki kat bawah blok ni. Sekarang no no no....siap buh pagar....kediaman lelaki dan perempuan dulu berdepan, sekarang asing...lelaki kat blok belakang. Siap ada umah guard lagi....walaupun dulu bebas, tapi tiada sebarang masalah pun. Dengarnya sekarang ni macam-macam hal jadi, tu pasal kene buh pagar.

 Kat sini selalunya bebudak pempuan akan jatuh atau tergelongsor sebab tak de tangga cam gini...ada longkang yang dalam plak tu....memang kene jaga-jaga bila nak lalu sini. No hight heel!!!!

Tempat favourite aku...hahaha....sebab dulu akulah manusia paling RAJIN menulis surat kepada kengkawan kat semenanjung.... dan selalunya akan ke sini utk tengok surat. Surat akan diletakkan kat box ikut abjad nama kita.....dolu-dolu mana ada FB, tweeter ke....handphone pun mana larat nak call or sms mahal weh.... jauh ni.....

 Ni la dia kediaman pelajar....standard tak???? Kami kat sini diberi kediaman apartment....ada 3 bilik dan ada yang 4 bilik...ada ruangan dapur, ruang makan...macam rumahlah kiranya. Anyway memang bestlah dalam erti kata lainnya. Sebelah kiri ni la rumah lelaki dan kanan rumah perempuan. Sekarang kat sini semua perempuan. See....ada pagar dan pondok guard....sangat tidak selesa seperti dulu...yang ni rugilah korang...hehehe
Dengan kesenangan yang diberi, menyenangkan korang untuk menghabiskan duit PTPTN korang kat sini. Betapa seksanya zaman kami bila nak kuar duit or kekeringan yang melanda saat itu...terpaksa ke bandar untuk keluar duit...kalau pokai giler...siap pesan pada kengkawan tolong kuarkan duit.....sengsara....tapi itulah yang manis untuk dikenangkan....korang ada???? =)
 Kawasan podium pun ada cantek....ada gambar-gambar....ada sofa....dulu kosong kosong kosong (nada lagu najwa latif).
Bilik kuliah pun dah upgrade....sebagai pengambilan kedua untuk kampus ni yang diantara terawal di sini, hanya pakai tu bangku biru itam yang terselit satu dlm gambar ni....sempit-sempit la kami.
 Lebih kurang macam ni la....tapi ni pun kira moden dah. Yang bangku kat atas tu bleh angkat ubah kat mana-mana...ni siap bertingkat woooo....belajar leklok yer...korang dah begitu mudah untuk semua ini.... manfaatkanlah sebaik mungkin ek.

Kat sini ada 2 kafe je...satu ni satu lagi Dino Cafe....kat kafe ni penah seawal jam 3 pagi pun ada masa bulan pose nak sahur....nak beli murtabak. sebab nak awal malas nak reramai....kafe ni dah besar sekarang. Lagipun student mungkin lebih ramai daripada dulu kan....

 Ni Cafe Dino....sekarang dah jadi library....dah xde bangku-bangku kat luar pun.....public phone pun dah tak de sebab sekarang semua orang ada handphone...dulu kat sini yang banyak public phone....

 Terasa berusia aku kini....banyak yang telah berubah...banyak kenangan  aku di sini....menjalani sebuah tuntutan....kehidupan, kecintaan....segalanya....UMSKAL kau memang sentimental beb! Aku akan kenang kau sampai bila-bila....walaupun kau tidak sefemes U lain...tapi aku bangga dengan kau....kau tetap istimewa dihatiku.....
Bye-bye...entah bila lagi aku akan ke sini lagi....


Akupun dah grad...alhamdulillah.....satu pencapaian yang tak penah aku jangkakan....sebab aku tak penah berangan nak masuk U pun sebelumni sebab aku rasa aku kerdil sangat....namun alhamdulillah...as a anak bongsu dalam merealisasikan hasrat bapak untuk melihat anaknya ke universiti.....

No comments:

Post a Comment