Tuesday, October 12, 2010

Colonscopi..mak La takut

Tadi pagi-pagi dah ke Hospital Selayang seperti yang penah aku coretkan kat blog ni aku ada appoinment pada 12 Oktober 2010. Inilah hari nya...berdebar juga dada ni...dak duk dak duk....
Seperti biasa, suami tercinta la yang setia menemani walaupun aku tahu dia fade-up dgn spital yang sememangnya lama menunggu....
Jam 8.45pg samPai dan ambil no utk pendaftaran, kul 9.30 br settel daftar...pastu g kaunter 6 utk masuk Klinik Pakar Bahagian Surgerikal....cik abang sampai mengantuk...
Kesian dia....lastly aku diketemukan dengan seorang doktor berbangsa Cina...lelaki...
So far dia baik...cuma muka agak serius...suara bergetar beb!
Banyak jugak perkara yang diperbualkan utk mendapatkan sejarah dari mulanya gejala ini terjadi
Aku diperiksa...sekitar perutku ditekan-tekan....dan dia ada juga memeriksa dibhgn *&%%$*#...

Sementara itu, kedengaran suara suami yang dipisahkan dengan tirai bertanya
'ada apa masalahnya doktor?'...
Doktor mengatakan tiada apa yang serius...tapi dia akan wat satu colonscopi utk make-sure keadaan sebelah dalam....
Korang tahu tak apa itu colonscopi...?
Colonscopi ini adalah satu proses dimana keadaan struktur usus besar dan kecil kita dpt dilihat dengan jelas...kiranya memasukkan camera la..
Dengar je dah cuak dibuatnya...ikutkan hati xmau buat...
Tapi kalau benda ni berlarutan, skali lg kene dtg balik....
Kalau buat, nk tahu resault skali lagi berdebar..bagai nak luruh jantung ni
Pikir x penah elok punye....yang pasti aku takut!...Blh x sesapa tolong aku...fahamkan apa yg aku rasa....tersangat lah takut...
Terdapat la prosedur yang perlu diikuti...Makan ubat..puasa....
Benda ni dibaca dgn teliti utk hasil yang diharapkan....

Ubat disebelah kiri ni adalah ubat yang memudahkan kita utk membuang air besar...
dan yang sebelah kiri ni ubat yang aku kene makan sehari sebelum benda ni dilakukan
ubat ni akan membersihkan usus dalan erti kata lain...
pada hari itu aku lah tetamu yang paling setia ke pintu jamban....

Hakikatnya...aku TAKUT...mak takut...nmpk kat muka mcm ok..tapi aku takut sbnrnya...
Orang lain pun akan takut bila dapat tahu akan ada satu kamera dimasukkan mengikut saluran bawah...ermmm....mcm mn la keadaan tu nanti....kata nurse tu separuh sedar....
Aku berdoa, agar tiada apa2 masalah dalam usus ku nanti...termenung aku bila mengenangkan semua ini....termenung ujian yang diturunkan utk aku....
Dah mcm2 benda aku lalui....
Ya Allah...sesungguhnya aku umatMu yang lemah...takut....risau...resah...berat sungguh ujian Mu terhadapku....
Aku berlindung denganMu ya Allah...selamatkan la aku...sesungguh aku berserah kepadaMu ya Allah kerana tiada lagi yang mampu utk aku lakukan....hanya terus berdoa....

Buat suami tercinta, doakan sayang....sayang sayangkan abang...dunia dan akhirat....

No comments:

Post a Comment