Wednesday, November 30, 2011

Bila Resepi hanya dalam telefon

Aku sememangnya tidak pandai buat kek seperti suri rumah yang lain...dah la x pandai...nak buat pun ntah bila-bila. Maklum je la, secara terus terang aku memang tak de mixer...xde oven.....bekas2 nak bakar kek pun tak de...betapa teruknya aku kan....anyway, aku tidak malu untuk mengatakan itu semua. Insyaallah, di rumah baru nanti nak beli la sket-sket keperluan dapur tu...

Nak dijadikan citer, aku teringin nak makan kek butter yang Nyah buat masa raya ari tu. Semangat membeli bahan-bahan. Last-last minit, abang xleh buat. Dia call bagitau resepi....suruh aku buat sendiri....Nah kau....
Akupun dengan banggganya buat sendiri.....dengan pertolongan mak dan enCik hubby yang tukang kacau!
Dah cantik - cantik pecah telur tetiba satu tu terpecah plak kuningnya...terus jadi tak cantik....


 Sedang memukul putih telur hingga kembang...

 Dah siap....macam ais krim

Tangan enCik hubby nak expose hehehe...

Adunan mula sebati....pukul lama sket...mcm tererr je...padahal...

Ni tempat pembakar yang Nyah bagi.....mcm periuk nasi. Tapi serbaguna, bleh guna untuk bakar kek

Setelah masak...kekuningan....

Dari atas....baunya macam best sangat...

Bila dah dikeluarkan....gini la hasilnya. Walaupun tak cantik, xde hiasan.....
Tapi aku suka sebab hilang rasa teringin nak mkn kek butter...
Cuma tak brape naik...may be ada yang kurang. Maklumlah...hanya dengar resepi dan blasah buat...

Lain kali bleh try lagi...pastu baru buat topping hiasa cantik-cantik. Keinginan ada, alatan yang tak de...
Ongkos plak kekadang ada kekadang tak de...hehehe
Lain kali kita masak lagi ek....

No comments:

Post a Comment