Friday, November 11, 2011

Berangan Jadi Make-up Artis

Sebenarnya aku suka pada kecantikan...menjurus kepada make-up....pakaian...yang pasti cantik la..
Walaupun aku ni tidak le segelamer mana...tapi aku tetap suka...
Seronok bila tengok pandai orang ber-make-up....bila make-up sendiri...ermmmm non ado...
Orang kata kene brani conteng muka sendiri dulu
Apa kata enCik hubby??? dia sangat menggalakkan...
Siap bagi duit suh aku pegi kelas make-up.....dan jangan tak tahu, aku tidak melepaskan peluang
untuk pergi ke kelas tu walaupun basic yang aku ada tersangatlah sikit...redah je..
Aku pegi kelas yang dianjurkan oleh make-up artis...Nurin....
Dia sangat baik dan memang hasil yang dia buat sangat melatop!

Semangat pegi kelas siap bawak model sendiri...thanks pada Shadzana Balkis kerana sudi jadi model akak...!
Aku pegi kelas tu masa kat KL....bukan la tahun ni...tapi tahun sebelum itu....
Peralatan digalakkan untuk bawak sendiri, tapi aku guna peralatan Nurin sebab nak tengok hasilnya ok ke tak...maklumlah make-up dia bukan make-up biasa-biasa ni....
1jam kami diberi talk berkenaan dengan teknik make-up...pengenalan kepada alatan dan penggunaannya...
1jam lagi diperuntukkan untuk make-up model masing-masing...
Model aku adalah Shadzana Balkis....masa tu dia baru je masuk keje...dah aku bawak pegi kelas make-up...
Apapun terima kasih banyak-banyak kerana sudi jadi model akak....

Mula-mula sapukan foundation selepas muka di cuci bersih....
Bila tnya dah ok ke...? Nurin kata tak cukup lagi...
Tempek lagi...dia kata tak cukup lagi....risau plak...ye la nak tebal macam mana lagi kan....
Last-lastnya ini dia hasilnya....
Sememangnya benda ni kene buat selalu...ye la, kalau nak make-up kan orang...kulit muka, bentuk muka, bentuk mata..bukan sama tul tak?
Ikut pada keadaan wajah seseorang tu...mudah atau tidak bergantung pada itu....kekadang tu memang ada pasang niat nak teruskan...tapi kekadang risau jugak....
Kos permulaan, confirm la kene melabur sket....
1 stick foundation krayonlan pun RM99
Nak kene beli bukannya 1, ada beberapa warna untuk ikut warna kulit orang....
Berus make-up lagi....sebab lain-lain fungsi...so memang kene beli semua...
Berbalik dengan angan-angan aku ni...
Aku pun ada la bawak model yang juga merupakan rakan sepejabat ku....
Tenyeh punya tenyeh...last-last ni dia....
Sebelum

Sejam selepas...hahaha
Walaupun perubahannya tidak begitu ketara....so far bleh la untuk percubaan kali pertama....kalau make-up orang rasanya senang berbanding makeup sendiri. Sebab bila tang muka sendiri, payah nak tengok...






Bergambar bersama Nurin....
Apapun best dapat pengalaman ni. Namun ntah bila plak aku ada keyakinan diri untuk menjadi seorang juru make-up. Adakalanya senang sebab aku dan enCik hubby ada buat wedding photography. So kalau sesi outdoor senang kalau aku yang makeup sendiri. Tak payah nak panggil mak andam lain. Kurang sket kos...

No comments:

Post a Comment