Thursday, July 31, 2014

Projek Be4 Raya....

Salam Syawal semua....
Bulan pose pun mcm2 benda kene buat...so walaupun sebulan, aku tetap xde ruang tuk update entry kat blog nih...
So klu korang nak tahu....masa aku menulis ni adlh raya ke 4 dan aku sudah pun bekerja...
Memandangkan masih ramai yang bercuti, nk buat kje pun...nak tnya org yg berkaitan, orgnya xde...
Memang peluang tuk update blog...walaupun citer yang ada ni mcm dah basi....hahaha

So...mana kita nak mulakan nih...
Ermmm...bulan pose, ok kita mula bulan pose sebab aku xde citer pape pun kan..

Baju raya [ done ]...hahaha benda ni yang paling awal prepare sebab aku tempah baju...
Kain mmg dah beli awal, buatnya yang tidak-tidak....tunggu bajet dari bulan ke bulan....
So time dah nak raya....
Banyak jadinya, ngalahkan bebudak lagik....x pe kut kan....setahun sekali je kan...
Dalam pada tu dah nak raya pun masih terpikat baju2 yang ada kat online....kikiki
Fesyen apa, kaler apa...tunggguuuu entry raya pulak....
Ni adalah baju raya yang sedondon dengan enCik hubby nanti....lace ngan manik ni jahit sendiri. Baju ni hanya kain kosong jer...berusaha la menyiapkan sebelum raya....

Memang bulan puasa mcm xde benda sgt...tp aku rs bulan pose ni le paling banyak benda nak kene buat. Terutamanya aktiviti di rumah....memang banyak giler yang nak kne setel...serius!!! klu korang tgk listing aku, memang korang kata...ayaaakkkk sampai mcm tu...N time shopping pun xde.....ms sgt singkat semuanya nak buat waktu mlm dan rebut time weekend.

Weekend yang paling lama adalah time nuzul quran tu....sempat la buat biskut raya sket...
Jalan2 kat Ipoh Parade yang dah berwajah baru....
Jumpalah kedai roti ni....kedai baru...memandangkan pose kan....so memang terpikat terliur....tergoda!!
Frame dah siap lama.....last minit jugak baru dapat gantung dengan bantuan enCik hubby...
Nampak mcm senang...tp lain jadinya....
Design awal lain, bila dah letak kat dinding lain lak jadinya...
Deco awal ini dia....bila dah gantung....teng teng teng.......

Ini jadinya...asalnya bila salah bubuh yang mula2 skali...bila dah tebuk dinding bukan boleh dipadam-padam macam kat kertas....lain la jadinya...jadilah kan.......kalau ada yang berminat nak buat frame macam gini boleh halo halo saya yer...

Next....zakat! enCik hubby bayarkan zakat fitrah....dan mcm biasa
Aku dan enCik hubby menunaikan zakat pendapataan bila dapat gaji. Takut nanti raya, duit gaji hbs...zakat entah ke mana...bestnya bila berzakat ni....selain kita dimurahkan rezeki, membersihkan rezeki yang kita perolehi, memberi hidup lebih berkat....bila bayar zakat, dapat air zam zam.....
Dah banyak dah kumpul, berbotol botol...sayang pulak nak minumnya....kali ni diberinya skali dengan kismis syifa'...mana-mana yang masih menunaikan zakat...sila silakan ye...zakat itu wajib....

Dua hari sebelum raya, Sabtu 26/7 orang dah sebok balik kampung....aku masih bekerja...
program di pasar tani....packing bubur lambuk dan wat edaran.....
Ni dia....3 periuk besar...fuh aroma nya......
Selain dr tu enCik hubby sambil menunggu aku, dia duk shoot gbr aktiviti sekitar....
Salah satunya....kukur nyor / kelapa.....
Tengahari balik....malamnya ada berbuka puasa dengan kengkawan sekolah.....
Esok pagi AHad sehari sebelum raya barulah sebok nak packing....orang dah huru hara pasal jem sana sini
Risau gak nti balik kampar pun 2 jam perjalanan.....dengar orang  travel berbelas jam nak sampai....
Jemu duk dalam kereta...kesian kat kereta jugak...panas....

ooooooo balik kampungggg.......
Alhamdulillah...selamat sampai......
Next entry...raya raya raya......

No comments:

Post a Comment