Monday, November 22, 2010

Bapak...jangan tinggalkan AKU

Salam ...
Pagi ni cukup mengantuk..semalam penat meraikan kemeriahan konvokesyen abang ku Fazli Hj Mohd Zairy di PWTC....keletihan semalam dibuai juga dengan kenyataan yang menyentap emosi aku nih....kita lupakan seketika tentang perjalanan konvokesyen abangku semala...meh kita story pasal kenyataan yang menyentap emosi aku nih...

Selepas keramaian semlm, Nyah mengajak kami semua ke Hj Samuri Satay Kajang...mula2 mmg malas nk pegi sebab badan pun dah letih, tapi memandangkan semua pegi...dan utk keseronokan mak dan bapak...kami turutkan. Sebelum tibanya Nyah b
ersama mak dan bapak...aku , Fadzil dan abg e bersembang-sembang mengisi kekosongan. Tiba-tiba abang e memberitahu...

"Bapak ada cakap dengan abang e...dia nak jumpe semua anak2 dia....utk bincang tentang wasiat, sebab bapak mungkin x lama lagi di dunia ni..."

Terkejut aku...sememangnya bapak tiada apa2 penyakit yang aku ketahui...mungkin kerana dia terlalu berusia...dan semua adik beradiknya kecuali mak anjang yang masih ada...kawan2 yang telah lama meninggalkan dunia ini....mungkin terkeluar itu semua. Tapi saper tahu itu semua akan jadi kenyataan dalam masa terdekat ni....mungkin bapak telah merasakan itu semua...

Namun aku belum bersedia untuk semua ini....aku x mampu lagi menerima kiranya bapak tiada lagi di dunia ini....terpikir seketika ...sesuatu yang tidak dapat dibayangkan. Perbualan kami terhenti di situ apabila mak bapak dan nyah sampai....sering ku perhatikan bapak...sebak di dada...kelihatan kedutan di wajahnya....uban di rambutnya...terlalu berusia bapakku...akupun dah cecah 30tahun...inikan dia...
Semasa dalam perjalanan pulang....fikiran ku melayang memikirkan tentang bapak...sebab sebelum perbualan kami terhenti...abang e ada berpesan
"bersiap sedialah mental dan fizikal utk terima sebarang kemungkinan dalam masa terdekat"....
Aku fikirkan....
apakah terbalas sudah jasa-jasa bapaku yang menyara dari aku dilahirkan sehingga aku dinikahkan.....
apakah kasih sayang yang aku curahkan dapat di rasa olehnya...?
Aku takut....aku takut kehilangan bapak...
Aku takut aku anak yang tidak berjasa pada bapak...
Bapak...jangan pergi dulu....
Terlalu berat utk semua ini....berat utk aku nyatakan di sini....namun bila ku pendam, terlalu dalam rasanya....(titisan manik kecil menghiasi pipi ku....menyemai kejernihan di mataku...lalu jatuh ke bumi...)
Apa aku harus lakukan...percayalah, aku sayangkan Bapak....satu-satunya Bapak yang aku ada di dunia ini...harta tidak penting , yang penting hadirnya seorang bapa...

Namun aku sedar, siapa aku utk melawan ketentuan Allah...smua manusia dipinjamkan didunia ini...begitu juga dengan Bapak...kiranya itu yang terbaik utknya....Kau sayangilah ia...peliharalah ia walaupun dalam dunia yang berbeza. Hantarlah dia ke syurga indahMu....
Berilah aku kekuatan utk menghadapi semua ini...
Stop kat sini...aku xdapat menampung perasaan....bapak...jangan tinggalkan aku...percayalah, aku sangat sangat sayangkan mu tiada nokhtahnya....

No comments:

Post a Comment