Thursday, August 26, 2010

Ramadhan menyentuh jiwa


Salam Ramadhan....

Semalam aku terbaca satu blog atas coretan seorang ibu dgn bapa atas perjalanan hidup mereka bersama puteri kesayangan yang hanya hadir dlm dunia mereka sekilas cuma.
Penuh emosi, penuh kesyahduan....
Sangat menyentuh perasaan aku....
Dugaan yang Allah swt turunkan utk mereka
hanya diluahkan dengan bait-bait tulisan....menggambarkan apa yang terjadi
mengenangkan sesuatu yang telah jadi kenangan
Kenangan yang tidak akan pudar di ingatan....
makin hari..makin tertanam kukuhkan di hati....

Sebaliknya aku membandingkannya dgn diri aku....
Betapa kerdilnya sbg umat Allah swt....
Yang terkadang kehilangan sabar..kecekalan hati
untuk lalui harian-harianku
Yang terkadang dipenuhi dengan keindahan, terkadang di isi dgn keperitan

Sepanjang tahun ni bermacam peristiwa yang menyelubungi hidup aku bersama suami tercinta
Terkadang aku terfikir
Apa yang hendak Allah swt tunjukkan kepada aku dgn suami
Apalah hikmahnya disebalik apa yang terjadi...
Walaupun Allah swt tahu apa yg diturunkan utk aku
itu adalah yg terbaik utk aku...
Namun Dia membuatkan aku bertanya....
Mengapa aku i.n.s.a.n. yang dipilih...apakah aku istimewa dipandangannya...
Aku sedar aku manusia biasa....yg x lari dr semua ini
Aku berdosa kepada Mu ya Allah....
Andai semua ini berlaku sebagai balasan ke atas dosaku...Kau ampunkanlaha ku

Kiranya itu yang terbaik utk aku...
Kau tabahkanlah hati ini...kau berilah kecekalan hati
Kau berilah kekuatan untuk aku meneruskan perjalanan hidup ini
Kurniakanlah kemanisan hidup aku bersama suamiku
Insan yang paling dekat dgn ku
Hingga x penah terpikir utk bepisah dgnnya...
...dan x dpt aku bayangkan hidup tanpanya....

Terasa sungguh berat atas ujianMu ini...
Kasihanilah aku....dengar lah rayuan hati ku....
Aku rayu...makbulkan lah doa-doa ku....
Sempena di bulan yang mulia ini....aku berserah....
Hampir 2 hari aku hanya menatap kesedihan...
Mengalir air mata ini mengenangkan ujian-ujian yang ku terima....
Apakah semua ini akan pulih seperti sedia kala???
...dan apakah yang bakal menunggu ku selepas ini...?

Abang...aku takut....
Aku tahu Allah swt maha berkuasa....
Namun, aku cukup lemah....
Tidak ku tahu bagaimana lagi harusku nyatakan...
harusku lalui....
Aku pujuk hati ni....jangan bersedih lagi...gembiralah seperti dulu
Seorang budak licik yang penah orang kenali
dgn keriangan...dgn telatah..tawa...
Telah byk aku ubah sejak kejadian itu.....

Abang..
kiranya abang terbaca...
ketahuilah bahawa kasih sayang sayang pada abang
tiada terbanding nilainya....
Sayang akan hilang arah kiranya tanpa abang
kau adalah anugerah yang paling istimewa dlm hidupku
selain dr ibu yang melahirkan aku
bapa yang mengasihi aku....kakak...abang...
Kerana kau sentiasa menemani aku
Tanpa jemu....tanpa rasa serik melayan karenah isterimu ini
Sentiasa menghadiahkan kucupan padaku
Akulah insan bertuah....

No comments:

Post a Comment