Tuesday, August 24, 2010

SEMBELIT : masih tidak berputus asa...

Makkk.....ya dah x tahan nak nanggung ni!!!! Ya Allah...bantulah hambamu ini...samapi tahap aku nak menitis air mata melalui ujian demi ujian darimu ya Allah.....

Selalunya sukar utk orng lain menyatakan berkenaan sakit yang mereka hidapi...tapi, aku tidak tahu di mana lagi hendak aku laungkan, jiwa aku memberontak...bukan melawan takdir...cuma tahap kesabaran dah paling-paling maksimum....

Sebelum ini aku penah katakan aku menghadapi masalah sembelit, selalunya korang kene sembelit sehari dua pastu minum byk2...mkn betik byk2....mkn pisang byk2....dah ok. Tapi aku ni mkn la segala benda tu dgn kuantiti mmg terbanyak-banyak (dahx tau nk bgtau bape byk) tapi SEMBELIT masih menyayangi aku....dia terus nak bermanja-manja dengan aku..tapi aku xtahan....

Aku pernah ke Klinik pertama kalinya...sudah ku ceritakan smpi mkn sayur nak seladang....dia hnya bg ubat folax...mmg ada je ubat ni kira normal sket la....hati mula girang....habis je ubat...SEMBELIT masih tidak putus asa utk menyayangi aku...ttttiiiiidaaakkkk...tanpa jemu aku ke klinik yg sama....perut aku di tekan2....sakit tak? x punnn....di dgr bunyi2an dlm perut ku...doktor kata usus ok....tp nape jadi mcm gini???? konfius....doktor bagi lagi folax utk 12hari..dan ducolax...korang tau tak ni ubat apa? folax tu utk usus..dan ducolax ni ubat bagi korang membuang x kira le keras ke lembut ke or cair ke..(sorry) terpaksa guna perkataan2 nih...klu kene time keras...xke rasa nak nangis dibuatnya.....jgn dibuat...

Tapi ubat2 ni bukan penyelesai masalah kerana tubuh badan kita x boleh hanya bergantung kepada ubat sahaja...SEHINGGAlah aku terbaca berkenaan dgn antibiotik tu, telah pun aku tulis pd blog sblum ni....SEMBELIT YANG MENYAYANGI AKU HINGGA KINI kerana bakteria baik yg berada dalam usus aku yang bertindak sbg penghadam dan menggerakkan usus aku sudah mati...akibat penggunaan antibiotik....

Jgn la kata padan muka....sbb aku ikut perintah doktor kan...suh hbskan aku hbskan la...tp kebodohan aku memberi aku berdepan dgn azab ini....jd jgn le ambil mudah dgn artikel aku yg lalu tu....so aku terpaksa memelihara semula BAKTERIA BAIK tu...dah pun aku beli PROBIOTIK...tp masih tidak menampakkan kesan....dan tadi aku ke klinik lagi...klinik lain plak...free aku dpt ceramah berkenaan pemakanan sihat...tp ok la sbb dpt ilmu dlm perubatan ni...dolu2 cite2 nk jd doktor...tp xbpe pandai kan....

Doktor kata :
a) Jangan bergantung dgn ubat...krn ada penyakit ubat bleh sembuhkan dan ada ubat hanya utk bertahan sahaja.

b) 50% mknn harian kita mestilah terdiri mknn berserat seperti sayur-sayuran dan buah-buahan...

c) Air mesti minum sebanyak 3 liter sehari...suka x suka ko kene telan.

d) Kalau boleh mkn sayur tu biarlah berwarna warni...baru sehat.

e) Hampir kesemua penyakit datangnya dari perut.

f) Kalau blh minum la susu soya tepung organik, susu beras perang...sbb ada org alergik susu lembu akan membuat keracunan pada usus....(soya tin, soya kotak semua ada kandungan gula yg tinggi)

g) Amalkan pemakanan bhn mkn dr bhn organik...

h) Senaman sekurang kurangnya 20minit sehari walaupun hnya berjalan kaki.

i) Minum minyak kelapa dara bagi pencernaan yang baik selain byk lg faedahnya....

ermmm...ni pesanan penaja oleh panel aku...utk mengatasi masalah sembelit aku...probiotik jugak perlu utk membiakkan kembali bakteria2 baik dlm usus aku....mesti korang kata nape xmkn yougart ke...kene cari yg x bergula...semua minuman kultur mengandungi gula...so x elok utk kesihatan.

Skrg ni kalau aku nk beli brg mkn ni aku kene tgk nutrition dulu utk mengawal segala benda ni...
Minyak kelapa dara aku dah telan sebulan dah....mmg nk muntah dibuatnya, aku gagahkan juga...aku nak sihat mcm duluu.....ni stress jadinya....tulisan aku ni may be boleh dikongsi bersama...mintak dijauhkan la korang kene mcm apa yg aku hadapi ni....jagalah bakteria baik dlm badan sebaiknya...karang menyesal....


No comments:

Post a Comment