Thursday, July 28, 2011

Hermmmm.....rasa macam banyak benor biskut raya nak buat....

Semalam tetiba je mood membuak-buak untuk buat biskut raya...
Mesti korang akan kata 'Pose pun belum, dah sebok nak buat biskut raya'...
Ikut suka la kan....xkacau orang pun, dan aku x mintak duit korang (merujuk kepada sesapa yg berckp tu) pun kan....so no bising-bising ok...kau ado??? ehehe

Bukannya apa, bajet ada ke duit nak beli bahan-bahannya...time bila nak buat....nak buat kat mana..
Semua benda tu kene ambik tahu...al-maklum je la, aku ni bukanlah seorang yang bergaji besar...hidup mewah... umah pun x cukup kelengkapan...ovan pun xde...mixer pun xde..apatah lagi segala acuan bisket memang secara jujurnya xder....(giler terukkan, tapi ada hati nak wat biskut raya!!!)
Dengan kesemangatan yang ada...aku harus meneruskan usaha....
So lokasi??? = paling strategik umh MAK sebab semua benda ada. Lagipun mak x guna pun...hehehe
Bila ??          = ikut mood, lepas sahur hari bebila (make sure hari weekend la) or di siang hari agar terliur dan  
                       akan rasa bangga sebab biskut akan terasa lebih sedap.
Bajet??         = ermmm adalah sket so x leh wat banyak2 la...
Strategi??      = buat yang mudah, xde banyak bahan....jom list resepi kat...

*
*
*
*
*
Kita boleh rujuk kat sini, dan rasa-rasa kalau patut kita tukar or tambah ikut citarasa masing-masing...sebab yang nak buat dan nak makan kita kan...setelah study dalam sejam dua...dapatlah 4 jenis kut yang berjaya menambat hati ini...

1. Biskut Conflakes
sumber : google
Ni gambaran yang aku dapat dan google...so nanti kita tengok hasil yang aku buat pulak k. ntah macam mana la rupanya gamaknya...adakah lebih menarik??? or hancusss...wait n see....

2. Biskut SUSU
(xde gambar) nak cari kat google pun tengok simpel je...ada yang wat colouring...tapi bagi aku better kita kekalkan keasliannya dengan warna susu....barulah menepati maksud nama biskut tu....

3. Biskut Sarang Semut
sumber : google
Dulu penah wat sekali....tu sekali je la. Tapi tengok kekadang ada warna putih, kekadang ada warna kekuningan....tapi kalau aku wat, confirm aku akan kurangnya gulanya...sebab aku x suka manis-manis sangat...sedap pun jadi  xsedap....mari kita tengok, sejauh mana kesedapan biskut yang aku wat nanti...

4. Buah Rotan.
Buah rotan ni pun simpel je resepinya...blh dapat banyak plak tu. Harapnya menjadilah sebab tengok kekdang ada orang buat, liat la....keras sangat la...so untuk percubaan pertama ni aku harap berjaya. Go ila! Go ila!

Sekarang sesi membodek enCik hubby untuk bawak aku beli bahan dan membantu aku masa wat nanti...jangan bantu tengok je sudahlah....weekend ni insyaallah...shoppinggggg!

Photo masa induski keje 2009 - adakah muka ini akan berjaya untuk menyediakan biskut raya itu????

No comments:

Post a Comment